Alla inlägg under maj 2007

Av Eva - 20 maj 2007 20:41

Jag har blivit förkyld, typiskt, jag som hade tänkt träna hårt denna vecka inför halv Ironman tävling i Österrike om två veckor. Men vad gör man?
Putsar fönster, målar, vilar och läser böcker.
Det är precis vad jag gjort de senaste dagarna.
Nu känner jag mig bättre, så jag hoppas att det vänt ordentligt.
Har varit ute och cykla idag och det kändes bra.

Av Eva - 17 maj 2007 08:09

Planen för dagen innan jag vaknade i morse var ett långt cykelpass. Men eftersom det regnar så blir det ett kortare cykelpass samt ett löppass istället.

Det mest spännande när jag logga in mig på min blogg är att se om jag fåt några nya kommentarer. Alltid lika kul att läsa. Tack för alla!
Här kommer några svar.
Att fråga mig om cyklar är inte så lätt eftersom jag inte är så bra på cyklar och/eller prylar överhuvudtaget och inte heller så intresserad av dem, mer än att de fungerar bra och att de går att använda.
Men jag har 175 mm i vevarmslängd.
Skillnaden på tempo och linjecykel är säkert många de jag kommer på nu är att ramarna ser olika ut. Temporamen är mer aerodynamisk. Man sitter längre fram på temporamen och har ofta tempostyre, medan man på en linje cykel har ett bockstyre.

Och som sagt var finns det säkert 100 fler skillnader.
Jag kan inte köra Butlers triathlon, kommer att köra en halv Ironman i Österrike den helgen.

Av Eva - 15 maj 2007 22:34

Denna tisdag har gått i triathlonens tecken. Kanske inte så ovanligt, men iallafall.Jag började dagen med ett långt löppass. Var ett par dagar sedan jag sprang så det var härligt att springa igen. Sen var det bara hem och äta och ut och cykla.Har varit så där väder idag. Lite sol, mycket moln och regnskurar på eftermiddagen. Jag blir så less, jag trodde att det skulle vara fint väder idag. Och det var det i morse och fram till jag cyklade iväg. Då började molnen att mörkna. Jag hade hängt ut en massa tvätt, innan jag cyklade iväg,  så jag fick lägga in en långspurt på slutet av cykelrundan eftersom det var en massa mörka regnmoln som hängde över vår torkvinda, såg iallafall ut så när jag cyklade.
Väl hemma så började jag snabbt att ta in kläderna och för en gång skulle hade jag tur. Precis när jag nästan var klar började det regna. Och när jag kom in så kom en riktig skur, skönt att man har vädrets makter på sin sida ibland.
Nu ikväll har jag varit på den "traditonella" tisdags simningen. Gick rätt bra, var piggare än jag trodde att jag skulle vara. Och det är alltid skoj att simma på tisdagar eftersom det brukar vara många där, som man inte träffar i vanliga fall. Så det är kul att hinna prata  några ord iallafall.
Idag blev det inte så många för min del iallafall inte när jag väl var i bassängen. De  ska ha simtävlingar där i helgen och har sänkt temperatuen i bassängen från 28 grader till 26-26,5 grader. Och det känns, det lovar jag.
Är helt okej så länge man simmar, men så fort jag stannade av började jag frysa. I och för sig är det bra för min del, för då måste jag simma hela tiden. Annars är det lätt att man börjar prata med någon och så rusar tiden iväg. Fast det är ju det roligaste med simningen, att träffa "simkompisarna". Och jag har blivit så mycket bättre på att inte prata bort simpassen utan verkligen simma.

Av Eva - 14 maj 2007 22:16

gårdagens andra plats så har jag bytt skepnad, från tävlingscyklist till jobb-cykelpedlare.
Idag  har jag cyklat till och från jobbet på min 7-växlade röda crescent med cykelkorg. Iförd rosa stövlar, svarta regnbyxor, grå och orange regnjacka och röd hjälm. Väldigt långt från gårdagens tävlingskläder och cykel.
Kändes lite kul när jag idag blev omcyklade av andra som var på väg till och från jobbet. Med tanke på att jag igår stod  på pallen på Sverigecupen.
De som cyklade om mig idag skulle bara veta..... De hade nog varit stolta!
Men idag var det ju inte tävling så jag orkade inte cykla fort! Och jag cyklade fort igår iallafall de sista tre kilometrarna, då tror jag inge av dem som cyklade om mig idag hade kunnat hängt på.
Har vilat idag, förruton cyklingen till och från jobbet då.
I kväll har jag varit på middag på Gunnebo, det var för alla som tävlar för en Mölndals klubb som tagit SM-guld eller mer.
Vi var över femtio personer. Det var trevligt! Förrutom mat fick man även ett diplom.
Nu finns resultalistan från helgens tävlingar på:
http://www.svenskidrott.se/c/upsalack/
under Skandisloppet

Bilden är tagen innan start på lördagens tävling. Jag står längst till vänster i bild, brevid min lagkamrat Camilla Larsson, som var med på OS i Athen.

Av Eva - 13 maj 2007 22:41

Idag lyckades jag med att komma tvåa i Sverige cupen på landsvägscykel.
Helt otroligt men sant!
Men jag hade inte klarat det utan mitt lag, Fredrikshof, och idag absolut inte utan Emma som hjälpte mig jätte mycket. TACK!
Vi körde 25 varv på en drygt 2 km lång bana. Som gick upp och ner kan man säga.Första varven låg jag långt ner i klungan. Men sedan gick jag upp och drog i backen ett par varv. La mig sedan långt bak ingen. Det gick stundtals sakta, men jag kände mig stark uppför. Och så på näst sista varvet låg jag på i backen. Hörde hur Emma skrek att jag skulle köra på, vilket jag gjorde och klungan släppte, men jag blev snabbt ikapp och ifårn åkt av två tjejer. Men Emma kom ikapp mig och hjälpte fram mig till de andra två. Så inför sista backen, som ledde upp till målet var vi tre tjejer. Jag  körde allt jag kunde, och tänkte bara nu kommer klungan, men klungan kom inte och jag lyckades köra ifrån en av tjejerna och kom in som tvåa!
Helt fantastiskt! Jag trodde aldrig att jag skulle kunna komma två, men som sagt var TACK laget!
När jag passerade mållinjen var jag tvungen att ropa JAAA! jag var och är så nöjd!
Man kan vara nöjd som tvåa, och glad, och stolt, det är jag!
Just det, höll på att glömma att vi tävlade igår också, då körde vi nio varv på en 6,6 km bana, gick lite hakigt, jag var feg och vågade inte stå på i alla kurvor, och aktade mig för alla, men jag höll mig i klungan och slutade 11:a.
Jag är mycket nöjd över helgen. Tror att jag kommer att somna med ett leende på läpparna inatt!

Av Eva - 9 maj 2007 22:39

Förra året vid denna tiden och ett par veckor framåt var många av lövträden runt omkring mina löparrundor fulla av "spindelnät" och massa larver. När man sprang så fick man en massa larver på sig, vilet var jätte läskigt.
Och idag när jag sprang så fick jag tre larver på mig. Jag hoppas verkligen inte det blir ett sådant "larvår" som förra året. Det var inte kul.
Och stackars träden, de såg ut som spökträd, inga löv bara massa nät.

I övrigt har det varit en lugn dag. Har "bara" sprungit. Sen har jag hjälpt Martin med hans "riktig fysiska" shop,  som egentligen öppnar nästa vecka. Idag var det bara lite förhands visning.
Imorgon jobbar jag igen, och på fredag med.
Sen ska jag till Uppsala och tävla i cykel både på lördag och söndag. Blev bestämt idag att vi, Fredrikshof damlag kör båda dagarna i Uppsala. Så på söndag blir det premiär för mig i Svenska lvg-cupen.
Spännande. Det ska bli jätte roligt. Jag längtar! Men 25 varv* 2,3 km är kanske inte min grej men roligt att testa på iallafall.

Av Eva - 8 maj 2007 22:46

Ikväll så var det dags att tävla igen. På hemmaplan, Herkules terrängdåd.
Jag sprang 5 km, fast det kändes längre, var upp coh ner, på elljusspår och stig, så det är/var ingen lättsprungen bana. Men det kändes helt okej. Tror att jag fått upp farten lite grann iallafall.

Har tränat rätt mycket senaste tiden och var och cyklade nästan tre timmar på förmiddagen idag och med tanke på det så är jag nöjd med loppet. Tiden blev 19.40 Låter kanske inte så snabbt men som sagt var det är ingen snabb bana.
Sedan blev det en kort avjoggning, prisutdelning ( vann en hink med biltvättningsgrejer, vilket alltid behövs) och en hamburgare innan vi stack iväg till simningen. Blev inget höjdar simpass men det gick iallafall bättre än jag trodde att det skulle gå. Och det är  ju alltid positivt!

Av Eva - 8 maj 2007 08:40

Ikväll är det dags för Herkules eget terränglopp, Terrängdådet. Jag ska vara med och springa 5 km. Man kan även springa 10 km, men det tycker jag är "för långt". Vad jag behöver nu är att få upp tempot, och då passar ett 5 km lopp perfekt.
Igår körde jag duathlon-intervaller och idag en kort tävling, just nu försöker jag få in fler kvalitetspass i min träning. Det är inte så långt bort till triathlonsäsongen och cykelsäsongen har ju redan startat.

Så här ser de närmaste veckorna ut:
8 maj Herkules Terrängdåd, 5 km löpning
12 maj Skandisloppet, cykel, Uppsala
13 maj Skandislopp ev Cykel City Grand fondo, Uppsala/Stockholm

25-27 maj tritahlonläger Hallstahammar
27 maj, Hallstahammar tritahlon, olympisk distans
2 juni, Österrike 1/2 Ironman 70.3



Skapa flashcards