Alla inlägg under september 2007

Av Eva - 14 september 2007 16:19

 Imorse när jag vaknade blåste och regnade det. Men var beredd på det eftersom jag hade sett väderprognosen. Fast jag hade i flera dagar planerat in ett långpass på cykeln idag.
Och så blev det. Klädde på min rejält och cyklade iväg. Och visst regnade det och blåste det hela vägen. När jag hade ca en timme hem så fick jag pyspunka. Tog skydd för vinden och regnet i en busskur. När jag bytt slangen och försökre pumpa den visade det sig att den var trasig...Kul?! Nej, det varinte kul. Var bara att byta tillbaka till pyspunka-slangen och cykla hemåt. Fick stanna två gånger och pumpa.
Typiskt att det ska hända när det regnar....
Blev också jätte trött så jag var tvungen att gå in på en kiosk och köpa godis när jag nästan var hemma bara för att orka hem.
Väl hemma var jag helt slut och totalt genomblöt. Och då kommer solen fram. Eller himmlen började ljusna när jag hade 10 minuter kvar på passet.

Men jag ska inte klaga gav mig ut frivilligt, det jobbigaste var nog att jag fick slut på energin. Fast det har ju hänt förr så jag brukar se till att jag alltid har med mig pengar på mina cykelturer ifall hammaren är på väg att slå till, som den var idag. Så med lite godis-hjälp slå kunde jag ta mig hem.

Om mina krafter återvänder snart så blir det nog en joggingtur i kväll.
 

Nu ska jag gå och ta hand om min skitiga cykel som står i garaget och mina blöta och sandiga kläder som ligger i en hög i källaren.

Av Eva - 13 september 2007 17:06

Jag brukar aldrig ta tid på mina träningsrundor. Eller jag tar alltid tid men jag har egentligen aldrig riktig koll på hur snabb/långsam jag brukar vara bara på ett ungefär.
Med ett undantag, när jag springer till jobbet. Jag brukar ligga kring 1.03-1.05 beroende på väder och vind och hur många bilar, cyklar mm det är ute.
Idag var det perfekt väder, vindstilla och 5-6 grader ute. Jag tror att många var trötta imorse då det inte var lika mycket trafik i farten som vanligt när jag springer.
Men hur som helst jag sprang på som vanligt och när jag kom fram till jobbet såg jag till min stora glädje att jag tagit nytt rekord, personligt rekord.
Man ska ju bara jämföra sig med sig själv. Detta har jag pratat om hela dagen då jag haft längdhopp, kula och 6o meter med mina elever.
Så idag har jag slagit nytt Eva-rekord på sträckan "hemtill jobbet".

På tal om rekord måste jag tagit nytt personligt rekord i andra platser också i år.
Har varit två på en massa tävlingar......
Fast man ska ju vara positiv och en andra plats är ju bättre än en tredje.
Och en del andra platser är jag nöjd med till exempel den i Zofingen medan andra som den på Spring-SM kan gräma mig.
Men sånt är livet.
Till nästa år måste jag försöka vinna några av tävlingar som jag varit tvåa på i år.


Av Eva - 12 september 2007 22:41

Idag har jag varit och scannat mina fötter. Ska skaffa inlägg i löparskorna. Hoppas att det hjälper mina stortår.
Han jag träffade som hjälpte och kollade på mina fötter tror att jagbelastar mina tår konstigt vilket kan innebära att mina stortår utsätts för en för hårt tryck vid längre tävlingar.
Så om två veckor ska jag tillbaka igen och hämta inläggen.
Annars händer det inte så mycket. Försöker komma igång med träningen på riktigt igen efterZofingen.
Jag har bestämt mig för att köra Ironman Florida i novermber!!!
Har funderat på det ett tag men nu har jag bestämt mig för att köra.
Jag ska försöka kvala in till Ironman Hawaii 2008.


Av Eva - 9 september 2007 22:34

Har haft dålig motivation till att blogga idag.
Men jag kom iallafall tvåa igår på duathlon-SM i Östersund.
Tvåa precis som jag varit på alla SM-tävlingar som jag ställt upp i år, dvs, tempo (cykel) sprint (triathlon) olympisk (triathlon) och nu duathlon.
Första löpningen på 10 km gick helt ok. Men det var min cykling som var "boven i dramat". Jag hade ingen kraft i benen. Det gick  bara inte. Var både trött och inte. Ibland kändes det som om jag trampade luft...
Kunde  bara inte ta i. Cyklingen var 40 km kuperad.
Sen avslutades de hela med 5 km löpning. Den gick också ok. Tog väl inte ut mig men jag sprang på i ok fart.
Jaja det är inte hela världen. Jag ska inte bortförklara mig men jag tror att jag fått en formsvacka efter Zofingen, man brukar få det efter ett långlopp.(Är mest förvånad att jag kunde köra så bra förra helgen, då cyklade jag betydligt bättre än jag gjorde igår). Sedan har min pencillinkur satt min mage ur spel, vilket har tagit lite på mina krafter.
Men Dorotea, tjejen som vann var helt klart bättre än mig igår.
Jag var ca 4 minuter efter i mål. Förlorade ca en minut på första löpningen, och tre minuter på cyklingen, och sista löpningen var jag bara ett par sekunder efter.
Men jag visste att hon var stark. Hon var femma på tempo-SM och en mycket bra löpare.

Av Eva - 6 september 2007 23:22

Imorgon bär det av mot Östersund och duathlon-SM som avgörs där på lördag.
Verkar bli en hård cykelbana.
Löpningen vet jag inte riktigt hur den ser ut.
Det kommer iallafall att bli jobbigt.

Tack för alla tips och råd för mina tår.

Av Eva - 5 september 2007 21:59

I kväll körde jag Göterborgs Internationella Aquathlon tävlin i Sisjön.
Vädret var inte det optimala för en kvälls aquathlon, då det var grått och mulet, 15 grader och så blåste det. Vattentemperaturen låg kring 15 grader.
Men är det tävling så är det.
Vi körde tre varv på en bana. Vi började med 150 meter simning, sedan sprang vi 1,5 km.
Jag simmade och sprang i min armlösa våtdräkt. På den första simningen simmade jag barfota, medan jag på den andra och tredje simningen hade skorna på mig. Var lite tungt men jag tror att det var jämt upp med att ta av och på skorna. Sprang gjorde jag med våtdräkt, badmössa och simglasögon ( hade dem i pannan). Den sista löpningen tog jag av mig badmössa och simglasögonen, samt öppnade upp våtdräkten.
Vann damklassen.
Det var roligt.
Efter tävlingen bjöds det på grillade hamburgare och kokta korvar, mums!
Imorgon jobbar jag och på fredag far jag och Martin till Östersund.
Och på lördag så ska vi köra Duathlon-SM där.
Hoppas min form håller i sig!

Av Eva - 4 september 2007 22:15

Imorgon ska jag vara med på Teds aquathlon i Sisjön. Först simmar man 150 meter sedan springer man 1,5km, och detta göra man tre gånger i rad.
Eftersom det varit kallt både på dagarna och nätterna så misstänkerjag att det kommer att vara rätt kallt i vattnet.
Ska man simma i våtdräkt, isåfall måste man springa med den också, och det blir tungt. Eller ska man simma utan och hoppas att det inte blir så kallt?
Det är den stora frågan inför morgondagen?!
Tar nog med mig våtdräkten så får jag se hur det känns i vattnet.

Mina stortår har blivit mycket bättre. Men inte helt bra än.
Någon som har något bra tips inför kommande långtävlingar?

När jag tävlar kort 1-4 timmar har jag aldrig känt något i mina tår men när jag tävlar ängre 7-10 timmar , eller framför allt efter tävlingarna är det inte skoj.
Jag kanske behöver större skor?!
Jag vet inte men problemet är att  jag får stora blåsor under stortå naglarna, och huden runt naglarna blir väldigt svullen och röd/blå.
Och det dunkar i tårna.
Inget stort problem men ett återkommande verkar det som eftersom jag nu haft de två gånger av två möjliga(långa tävlingar) i år. Vlket har resulterat i två pencillinkurer. Och det är inget bra eller kul.
 Jag tar tacksamt emot tips och råd!

Av Eva - 3 september 2007 21:39

Här nedan är två bilder från Favoritens triathlon.
Första bilden är från de tre medaljörerna i herr och damklassen.
Herrklassen vann Björn Andersson före Jonas Colting och trea blev Ted Ås.
Jag vann damklassen före Therese Omme och trea blev Kristine Persson.
Nu har även resultaten kommit.
Jag blev glatt överraskad då jag kollade på resultaten. Att cyklingen gick bra det kände jag men löpningen kändes inte lätt men jag är mycket nöjd över att jag sprang snabbast iallafall.

Ovido - Quiz & Flashcards