Alla inlägg under mars 2008

Av Eva - 14 mars 2008 16:24

Blev inte så mycket träning igår.

Lite test av cyklarna, sedan en kortare löptur.
Men idag ska vi cykla långt. Om det inte blir regn. Ser lite grått ut just nu. Men så var det igår morse också, sedan klarnade de upp och blev jätte fint. Hoppas att det blir så idag också.
Annars inget nytt.
Jo vi kanske ska vara med på en tävling på söndag. Eller rättare sagt en träningstävling som den stora triathlonklubben i San Diego håller i.
Det är 600 meter simning, 12,5 miles cykel och avslutas sedan med 2 miles löpning. En väldigt kort träningstävling. Men för mig är det bra att försöka få l ite fart på benen. Jag har svårt att få det när jag tränar.
Behöver en tävling/träningstävling för att ta i lite extra.
Så det blir bra.
Problemet är väl bara att träningstävlingen är en bit härifrån och vi har ingen bil. Men det verkar som våran snälla "hyresvärd" Sergio gärna skjutsar oss dit. Vi får ser hur det blir,  jag återkommer.
Nu blir det cykling!

Av Eva - 13 mars 2008 20:36

Nu är vi framme i Vista, Kalifornien efter en lång resa.
Men alla våra grejer kom fram det vill säga två stora väskor och två cykelväskor. Skönt.

Hände en spännande sak när vi skulle genom passkontroll när vi landade här i USA.
De är väldigt nog här, man ska fylla i två papper som ska lämnas fram, de ska fotogtafera, och ta fingeravtryck på alla som kommer in i landet.
Det var här vi fick problem. Vi satt långt bak i planet och kom därför ut blande de sista.
Väl framme hos en passkontrollant, tog det tid, massa tid. Vi trodde först att han dator krånglade så till slut sa han att vi skulle följa med till ett par snälla killar i ett rum brevid.
Passkillen gick bakom oss ungefär som om vi inte skulle springa i väg.
Väl  innen i de andra rummet, satt en annan kille.
Han började kolla i sin dator. Efter en så där 10 minuter fick vi komma fram och då visade det sig att Martins pass var efterlyst. Eftersom de försvann i Sydafrika. Men grejen är den att Martin fick tillbaka passet, de hittade de i SA. Efter detta har han varit i flera länder som Kina, Guadelope (Fransk koloni), Förenade Arabemiraten, utan problem.
Men nu blev det problem. Passkillen ringde till Interpool och ännu flera, tror jag och efter en lång väntan så ordnade sig allt och vi fick komma in i landet!
Lite spännande var det.
Så nu ska Martin fixa ett nytt "friskt" pass som inte är efterlyst!

Sedan hyrde vi en bil och tog oss på den bitvis 6-filiga motorvägen hit till Vista, som ligger 6-7 km från tävlingscentrum i Oceanside.

Idag har vi bara hunnit handla och ätit. Nu ska vi skruva i hop våra cyklar och fara ut på en kortare sväng innan vi ska ner till Oceanside och lämna tillbaka hyrbilen, för att sedan springa hem igen.

Imorgon börjar den riktiga träningen.

Eftersom jag är här och mamma och pappa är på Madeira  med sina kompisar och firar pappa och Ingers födelsedag så passar jag på att gratulera dem båda på deras jämna födeslsedagar!
Grattis pappa som fyller år idag!
Grattis i efterskott Inger!
Kram Eva

Av Eva - 11 mars 2008 17:02

Jag ska sluta gnälla på dåligt väder och så vidare. Man ska vara glad att man kan träna och mår bra och att ens nära och kära är friska och krya.
Det är så lätt att man alltid ska klaga, på det ena och det andra.
Det kan vända så fort.

Nu till en helt annan egentligen helt oviktig sak som hände igår,var att det ringde på dörren och en man kom med Martins fina vinter cykelhandskar i handen och sa. Det är väl här Flinta bor. Jag hittade dessa på vägen.
Och visst var det Martins handskar.
Som han lagt på biltaket, utan att jag visste om det så körde jag i väg för att handla och vips flög väl handskarna av taket. Martin kom på detta när vi skulle ut och cykl i söndags, nen då var det ju försent, handskarna var redan borta. Tills i gårkväll..
"Turligt" nog hade jag gått lös med märkpennan och märk allt jag såg att märka, med våra namn där av Martins handskar. Alltid lär  man sig något på jobbet (vi brukar säga att barnens grejer ska vara märkta med namn)?!
På tal om jobbet så ska jag inte dit på tre veckor nu.
Imorgon far vi till Vista, Kalifornien, för träning, tävling och förhoppningsvis lite semester.
Vi har nästan packat klart. Det är bara cyklarna som ska ner tillsammans med våtdräkter och några par skor.
Annars tror jag nästan allt är klart.

Av Eva - 9 mars 2008 14:46

Ursäkta rubriken men nu är jag verkligen less allt regn och blåst.
Höll på att vända och cykla hem, för hur kul är det att en söndagmorgon cykla i spöregn och motvind....
Jag bara undrar.
Orsaken till att jag fortsatte cykla var att jag var på väg till ett bra simpass som jag inte vulle missa.
Känns konstigt att jag skriver detta men jag såg verkligen framemot simningen. Och när jag till slut efter 1 tim 20 min kom fram blev simningen jätte kul och bra. Så det ar värt att ta på sig alla blöta cykelkläder efter nästan två timmar i plurret och cykla hem igen. Fast då var det medvind och jag hade sällskap. Tog bara en timme hem så det var skönt.
Väl hemma var det bara av med de blöta skitiga cykelkläderna, på med löpkläder och äta lite grann innan det blev en timmes löptur på ett väldigt blött och geggigt spår. Fick balansera på pinnar två gånger eftersom hela "spåret" stod under vatten.
Men man ska inte gnälla och vara sur, fast det är jag inte nu närj agtränat klart. Nu är jag nöjd över dagens träning.
Och det regnar fortfarande.....

Av Eva - 8 mars 2008 19:24

Började dagen med ett intervallpass på cykeln. Eller intervaller kanske är fel att säga, mer fartlek, eller lek mot vinden kanske.
Så var det iallafall idag. När det blåste som mest var jag tvungen att gå ner på lilla klingan fram för att orka trampa framåt. Däremot i medvinden gick det undan.
Sedan blev det ett par timmars vila innan jag gav mig ut och sprang distans. Det gick jätte bra och lätt. Hade nya New Balance 756 på fötterna och det var riktigt snabba. Fick ta ett par kortare omvägar för att få ihop två timmar och det är ju alltid positivt.
Men det sista 10 minuterna blev jag trött, eller rättare sagt nästan helt slut, höll på att spinga i den okända väggen. Och det kom plötsligt. Blev nästan helt knäsvag. Fast jag orkade springa hem, tappade inte så mycket fart men det var mat som gällde när jag kom hem.

Först russin sedan mackor och en bars innan jag överhuvudtaget orkade tänka på att börja laga mat och duscha.
Men nu är "allt" det gjort och vi har ätit och nu börjar jag bli trött.
Blir nog en kväll framför teven, och eventuellt lite packning.
Det är dags att börja tänka på vad som ska med till Kaliforrnien, inte så många dagar kvar innan vi far nu.

Av Eva - 7 mars 2008 18:33

Alla har vi våra rutiner. Idag blev mina rutiner lite "rubbade" och vips så blir allt svårt....
Jag brukar alltid (=rutin?) träna direkt på morgonen efter frukost. Men idag var jag tvungen att fixa ett par saker innan jag kunde ge mig ut och cykla.
Och det gick bra men sedan när jag skulle ta mig ut och cykla var det segt så jätte segt och svårt att komma i väg, började läsa en bok...
Men jag kom iväg till slut i ett grått små regnigt väder.
Eftersom mitt öga fortfarande inte är helt bra så vill jag gärna cykla med glasögon (gör det alltid iallafall men nu känns det extra viktigt).
Felet jag gjorde idag var att jag hade solglasögon, med jätte mörka solglas och eftersom det småduggade blev de lite blöta. Men jag såg fortfarande ut. Värre blev det när det blev dimma. Jag såg inte många meter framför mig så jag var tvungen att ta av mig dem, började se saker som var andra saker.
Kändes så där att cykla utan men jag tror inte att mitt öga tog skada och jag var tvungen, såg knappt alls.
På tal om ögat måste jag säga att jag aldrig, vad jag iallafall kommer ihåg fått så mycket "uppmärksamhet" som nu när jag varit "rödblodig" i ena öga. Nästan alla jag träffat har frågat vad jag gjort...
Men tydligen behöver man inte gjort något speciellt det kan bara komma och det var så det var för mig.

Av Eva - 3 mars 2008 22:16

Igår hade jag massor att skriva, men hann inte. Idag har jag jobbat hela dagen  så nu är hela huvudet tomt, känns det som.
Men kort om gårdagen. Steg upp 06.50, 2 plusgrader och snöblandat regn  men med lite peppande ord från Martin, och vetskapen om ett bra simpass som jag verkligen behövde,  satte jag mig på cykeln och cyklade till söndages simningen men Triathlon Väst.
Det blev verkligen ett roligt och bra pass. Vi var nio personer från början med en teknik tränare, herr Holme. Rena lyxen. Efter en timme var vi bara sju stycken kvar + herr Holme. Vi simmade ett par tusen meter innan det blev diverse teknikövningar, som parallel ankan, dubbelrygg med tittbakåt osv.... Roligt och säkert väldigt nyttigt!
Och på söndag är det dags igen. Ska bli kul.
Sedan cyklade jag hem igen. Med radion på, jag var tvungen att höra på upplösningen av Vasaloppet som inte blev så spännande som jag trodde de skulle bli, men det var iallafall skoj att lyssna.
Efter kort vila och mat gav jag mig ut på ett långpass löpning. I ett underbart vårväder, med en värmande sol!
Härligt, härligt!
Sedan var vi bortbjudna på middag.
Idag har jag bara jobbat, och mellan jobbet och kvällsmötet på jobbet hann jag fixa lite grejer.

Nu ska jag snart sova. Imorgon är det dags för träning och jobb igen.
Denna vecka kommer jag att träna lite mindre för att vila upp mig inför Kalifornien. Vi far nästa onsdag, den 12 mars.
Det två första veckorna kommer vi att träna mycket. Sedan blir det lättare träning och vila ett par dagar innan vi ska ge oss på Ironman Kalifornien 70.3 den 29 mars.
Det kommer att bli jätte roligt!
Huvudsyftet med resan är att komma i väg till (förhoppningsvis) sol och värme och få ett par veckors bra träning. Och att se, lära  och tävla på en halv Ironman.

Av Eva - 1 mars 2008 18:28

Började dagen med ett kortare, snabbare cykelpass. Sedan åt jag och tänkte fara och springa distans. Jag började att städa, fixa, se tv osv.
Sedan bestämde jag mig att fara iväg. Men jag vände. Kände mig inte motiverad, bara trött och less. Så jag bestämde mig, trots viss ångest att fara hem i stället. Jobbigt när knoppen bestämt sig för att träna med kroppen inte vill....
Som tur är så händer det mig inte så ofta. Fast så ska man väl inte säga...
Hoppas det känns bättre imorgon. Annars blir det vila och då ska jag också  titta på Vasaloppet. Var flera år sedan jag tittade på hela sist. Jag tycker att det är roligt. Hoppas och tror att Daniel Tynell eller Jerry Ahrlin vinner i morgon.
Om jag är pigg ska jag simma, cykla och springa.