Alla inlägg under maj 2008

Av Eva - 16 maj 2008 21:27

.. ner och upp...

ja sånt är livet. Upp och ner, ner och upp.
Så går även min träning och tävlingar.
Just nu går träningen ner.
Det är inte speciellt kul och upplyftande när allt går tungt.
Men det är bara att bita i. Förhoppningsvis vänder det snart.  Man kan ju inte alltid vara på topp fastjag gärna hade velat :)
Kände mig mycket snabbare för en vecka sedan.
Konstigt hur fort det vänder, upp och ner, fast man inte gör något speciellt. Viktigast för mig för att de ska gå uppåt är den rätta känsla.
Det är den där känslan att vara snabb och stark som jag saknar just nu, den där snabba känslan som jag hade när jag sprang vårruset förra onsdagen.
Positivt är ju att jag var snabb då. Längtar till jag får känna den känslan på cykel också.
Och ännu mer på simningen...
Men det  kan dröja länge...
Igår när jag skulle simma var min motivation i botten. Var inne i simhallen en halv timme innan jag ens hoppade i bassängen.
Sedan stod jag ett par  minuter i vattnet innan jag började simma.
Men när jag äntligen kom igång blev det roligt. Fick  många jätte bra  tips och hjälp med min benspark av en simmarkompis, såna tips är guld värda!


Av Eva - 12 maj 2008 18:36

Översta bilder är på mig från min Avélo breakaway på toppen av Slottsbacken i Uppsala. I bakgrunden står min lillebror Erik och tittar på.


Den andra bilden är på mig och Martin Nordstrand, vi är både med i Team Woolpower och vi stötte på varandra ute på en mässa i söndags.

Av Eva - 12 maj 2008 17:53

Förra veckans resultat.
1:a på Vårruset, i Göteborg.

2:a Södertälje Duathlon

4:a Skandis GP, Uppsala.


Vårruset har jag redan bloggat om, tack för alla fina kommentarer.

Södertälje duathlon.
Kom sent till start, då vi, jag och Martin varit på Djurgården och kollat på en mässa på förmiddagen.
Vi trodde att det var närmare till Södertälje än det var...
Jag hann knappt värma upp, men som tur var var det soligt och varmt.
Vi började med att springa 2*2,9 km, rätt kuperat på slutet av varje varv. Kändes lätt och bra det första kilometrarna men sen blev jag trött och var tvungen att släppa lite grann på förrsta dam Dorotea som sedan vann loppet.
Början av cyklingen gick tungt, ovan att cykla riktigt snabb, men det lossade efter ett par kilometer och då kunde jag l igga på rätt bra.
Men då jag slarvat med att skruva fast det tillfälliga bågen på min linjecykel som jag tävlade på så fick jag problem att ligga i bågen de sista kilometrarna ( av de 20 km som vi cyklade) i mål och då tappade jag lite fart.
Sista löpningen var ett varv på löpbanan det vill säga 2,9 km.
Sprang på bra i början men blev helt stum i benen den sista kilometern och lufsade i mål som tvåa.

Skandis GP:
Så igår, söndag var det cykelpremiär på riktigti Uppsala. Ett GP-lopp.
Vi cyklade på en varv bana där varje varv mätte 2 km, och det många kurvor, en lång backe och en massa kullerstenar varje varv...
Ingen perfekt bana för mig med andra ord, jag gillar banor utan kurvor och riktig asfalt!
Fick inte heller någon bra start på dagen.
Hade inte kollat upp varvet ordentlig utan överraskades av hur mycket kullsten vi skull åka på. Fick ringa Martin och be honom ta med mina träningshjul då jag var rädd att förstöra mina nya LEW tävlingshjul.
Sedan när jag skulle hämta min nummerlapp vistade de sig att man skulle köra det på ett annat 3 km bort...
Men med lite tur och hjälp från snälla cyklister så kunde jag få min nummerlapp till starten utan att själv hämta den. Tack!!
När jag sedan mötte upp Martin vid starten 25 minuter före start för hjulbyte, så tyckte jag att det var lite mysko att så många tjejer redan höll sig vid starten. På PM:et stod de att starten var 11.15
Men det var ändrat till11.00
Återigen stress, hann bara byta framhjulet då även bromsklossarna behövdes byta.
Stressad och "förtvivlad" ställe jag mig längst bak i ledet.
Det var dagens miss.
De främsta tjejerna körde stenhårt från början och jag tappade första klungan. Körde resten av loppet solo.... Tog in lite på tjejerna framför men lyckades inte komma i kapp.

Rullade in på en fjärde plats.
Så där glad och nöjd, men med tanke på allt som hände precis innan loppet är jag glad att jag kom till start och i mål!

I övrigt har hela helgen vart ett flängade hit och dit.
Vi började helgen redan tidigt i fredags morse, och kom hem sent i gårkväll.
Men vi har hunnit med en massa förrutom att tävla och det har varit både kul och trevligt! Tack alla inblandade!

Idag är jag trött och jag har vilat från allt som kallas träning.
Och som det känns nu blir det en tidig kväll.

Av Eva - 7 maj 2008 23:24

…har jag fått lite fart på bena.
Var ett tag sedan jag bloggade nu men jag har inte haft så mycket att blogga om. Träningen har rullat på bra. Förra veckan och veckan innan det fick jag in två riktigt bra distansveckor + att jag även körde fart förra veckan.
All träning fick mig trött, och grinig. Hade helt enkelt ingen lust att blogga. Vilade i måndags, då var jag jätte trött. I tisdags cyklade jag till jobbet i stället för att springa. Sprang i stället bara hem med en omväg, då mina ben kändes piggare än jag trodde att de skulle kännas, vilket alltid är kul.
Simmade igår också. Simningen går rätt tungt just nu men jag simmade i alla fall så gott jag kunde…

Så idag, onsdag, så cyklade jag distans, blev fyra och en halv timme i hyfsat tempo. Kändes helt ok. Vädret gjorde inte saken sämre, strålande sol. Cyklade i kort byxor och uppdragen underställströja och inga handskar och jag frös inte! Är egentligen frusen av mig men idag var det varmt ute!

Så i kväll efteranmälde jag mig till Vårruset. Var tveksam om jag skulle vara med. Dels för att jag var så trött och sliten i måndags och dels för att det kostade 300 kr att efteranmäla sig. Men med stöd av Martin så bestämde jag mig för att vara med.
Och det är nog det bästa jag gjort i tränings väg på ett tag.
För ikväll kändes det verkligen som jag kunde springa fort. I alla fall efter omständigheterna, med ”all” träning både veckorna innan och även idag.
Och det behövde jag verkligen just nu. Känna att jag kunde springa fort. Var länge sedan jag hade den känslan. Sist var nog i november när jag också sprang en löptävling.
Som extra bonus vann jag också loppet, av de 19100 startande tjejerna och det är ju alltid kul att komma först över mållinjen!
Fick en massa hejar rop längs hela loppet men det bästa och högsta av alla kom från  min gamla kollega, som var på grillfest, uppe på en altan, hans hejarrop ekade nästan i hela Göteborg.
Ler fortfarande när jag tänker på dem! Härligt! Sånt glömmer man inte i första taget!
Sen måste jag be om förlåtelse till dem jag skrek på under loppet. Även om jag vet att de säkert inte läser min blogg men när jag tävlar så kan jag ibland låta argare än jag egentligen är. Fast visst blir man arg om man kommer och springer och det går en massa folk i vägen, åt samma håll som en själv. Så man vet inte om de ens ser att man kommer.
Och funktionärer som står och viftar med krattor, som de ska kratta ihop muggar vid västekontroller med…Sorry, det  var inte meningen att låta arg.
Känns i alla fall som jag är på g igen.
Och eventuellt så ska jag till Södertälja på lördag och köra en duathlon tävling och till Uppsala på söndag och köra en cykellopp.
Var väldigt tveksam innan dags tävling, men nu när det gick ”så bra” så känns det som om jag kanske ska vara med i helgen…
Höll på att glömma tiden, vi sprang 5 korta kilometrar. Fick tiden 14minuter och 49sekunder, 57 sekunder för tvåan.
Av Eva - 2 maj 2008 20:09

Har försökt få in lite fart i träningen nu när säsongen närmar sig. Jag har mest kört distans tidigare.
Började i onsdags med ett löpning distans pass på morgonen och på kvällen testade jag för andra gången i mitt liv på lagtempo (varje onsdag hela våren och sommaren är det ett gemensamt pass för alla triathlter och cyklister i Göteborgstrakten). Med ett oväntat bra resultat. Sist jag försökte mig på denna träning var för ett par år sedan och då blev jag avhängd redan innan vi nästan startat, då jag kom efter redan i starten på grund av en bil i första rondellen.
Men i onsdags cyklade jag med två killar. Och det gick bra. Jag fick kämpa lite men det är bra, har svårt att göra det när jag kör själv. Bra att träna på att inte släppa rullen. Men det bästa av allt med detta pass var att jag verkligen kände skillnaden på att ligga bra på rulle och halv bra rulle i kantvind. Vilken skillnad. När jag kom in rätt på rulle på cyklisten framför mig rullande jag nästan bara med. Härlig känsla mot att ligga och kämpa på rulle någon meter bakom som jag nästan alltid gjort tidigare när jag legat på rulle.
Igår blev det ett cykeldistanspass i regnet. Följt av löpintervaller på kvällen.
Idag har jag kört styrkeintervaller på cykel, simmat och sprungit.
Imorgon ska jag försöka få till ett långt cykelpass. Får se vad kropp och knopp säger om det.
Har tränat både mycket och hårt de senaste dagarna så det kan hända om jag känner mig sliten att jag inte cyklar så långt.

Av Eva - 2 maj 2008 13:07

Här kan man se svaren på den gamla:
På bloggtopplistan kan man se att den här bloggen har över 250 unika(olika datorer) besökare varje dag. Hur hittade just du hit (första gången)?


Via www.evanystrom.com  42.3 %

Googlade. På ?   13.7 %

Via blogg topplistan  10.3 %

Via någon annan hemsida(kommentera gärna vilken i kommentarer) 22.9 %Via artikel i Runners World 5.7 %

Övrigt (kommentera gärna i kommentarer) 5.1 %


Totalt har 175 personer röstat.
Omröstningen startade 2007-08-08 12:56

Ovido - Quiz & Flashcards