Av Eva - 6 november 2008 20:04

Dagarna har gått otroligt fort, och i övermorgon är det tävlingsdags.
Kvalade in i april så det har alltid känns som en evighet tills denna tävling men nu är det snart...
Har registrerat mig, och ikväll är det välkomstmiddag.
Imorse var jag och simmade banan med Christer, Erik och Roger.
1900 meter lång, två svängar och saltvatten. Starten är från stranden, så det gäller att springa fort i början. Något som jag inte brukar vara speciellt bra på. Förhoppningsvis går det bättre på lördag.
Cykelbanan är 90 km och snabb, hoppas jag har en bra cykeldag, bara....
Löpningen 21 km två varv, såg på förra årets tider som inte var super snabba tider så det är nog en sådär snabb löpning.
Imåndags var vi och hälsade på Musse Pigg och hans vänner på Disneyland.
Har tränat lite grann och egentligen inte gjort så mycket. Igår blev det ett simpass i poolen med Roger och Christer följt av lite expo tittande och en stor kaffe.
Imorgon är det racemöte och incheckning av cykel.
Och på lördagmorgon så kör vi!

Av Eva - 1 november 2008 20:09

..och en vecka kvar till tävling.
På dagens cykeltur såg jag fler cyklister än sist, så jag kommer nog inte bli ensam på tävlingen, turligt nog!
Blir lite läskigt att simma i havet då.
Har fortfarande inte hämtat mig från den vithajsattack som ägde rum i Kalifornien bara två veckor efter vi åkte hem därifrån i våras. Då en man  från triathlonklubben vi simmade med och utanför samma strand som vi simmade utanför blev attackerad av en vithaj och dog.... Läskigt.
Så jag simma bara där jag bottnat numera. Förrutom på tävlingen då...
Just nu sitter jag ute i skuggan.
Efter att jag cyklat idag var jag ute och sprang på stranden, sedan blev jag helt knäckt. Varit inne ett par timmar och vilat, så nu börjat jag återfå krafterna. Konstigt hur man kan bli knäckt utan att egentligen ta ut sig på riktigt?!
Är tröttare nu än jag ibland är efter ha tävlat, längre tid än jag tränade idag. En dålig dag helt enkelt.

Av Eva - 31 oktober 2008 22:55

Nu är vi på plats i Clearwater beach. Vi kom i tisdagskväll, då var det kallt, med Florida mått mätt. Och våra  med för den delen då vi trodde vi skulle komma till värme. Men nu är det betydligt varmare, härligt.
Har hunnit tränat lite och fått igång det trådlösa internetet. Som bara fungerar när jag sitter med datorn i fönstret, på ett speciellt ställe. Hade placerat darotn 20 cm längre bort men då hade jag inget internet..
Allt fungerar bra fast jag inte hittat någon bra cykelväg, några tips?
Utomhuspoolen som vi nästan bor granne med är stängd för säsongen.
Så jag har simmat i havet. Väldigt nära stranden, har slagit i händerna flertal gånger i sanden, så nära har jag varit land. Och där kan ingen stor haj komma och bita mig, eftersom de skulle ha gått på grund för längesedan. Sedan finns det faktiskt stolpar i vattnet som säger att man inte får simma längre ut, än jag just har gjort.
Största problemet med att simma är att det blåser och blir massa vågor, och det är inte så kul eller lätta att simma med/mot  sid-vågor.
Stranden är full med snäckor, och jag har mest sprungit på stranden.
Är på jakt efter en hel och fin snurrsnäcka. Hittade flera idag, då det var lågvatten när jag sprang men de var tyvärr bebodda.
Första jag lyfta upp tittade två ögon rakt på mig, läskigt så den kastade jag ut till havs igen.
Stranden kryllar annars av liv, massor männsikor som går och plockar snäckor. Idag när jag sprang så sprang jag bort från hotellen mot ett fågelreservat, där såg jag en stor sjöstjärna, en sandkrabba, massa fåglar och fna snäckor och en gubbe i string badbyxor.

Har sett några andra triatheleter men jag förmodar att de kommer fler och fler ju närmare tävlingen vi kommer.

Av Eva - 27 oktober 2008 21:21

Nu har jag packat klart, bara dator och tandborsten kvar.
Tidigt i morgonbitti far jag mot Clear Water Beach och Ironman 70.3 finalen den 8/11.
Träningen har gått enligt planerna de senaste dagarna, med blandat resultat. Igår kändes det lätt och idag lite tyngre.
Hoppas på en lätt dag när det väl är tävlingsdags.
Jag tar med mig dator och kamera och hoppas kunna uppdatera bloggen under resan.

Av Eva - 26 oktober 2008 21:15

Det var inte med lätta kliv jag steg utanför garage-porten i morse för att cykla ca 1 timme till söndags simningen.
Men jag hade bestämt mig så det var bara att cykla i väg och det var tur att jag hade en tid att passa annars hade jag aldrig kommit ut. Och egentligen var vädret inte så illa, det är oftast värre när ma när inne och ser ut. När man väl är ute och rör på sig känns det oftast bättre och inte alls så farligt. Precis så var det idag för mig.
För det regnade och blåste rejält, regnet var värst, då blåsten höll på att ge sig.
Det var inte regnpölar som jag cyklade över utan vattenhinder det vill säga att på en del ställen det vatten över hela vägen. Så det var bara att hålla upp fötterna och hoppas man skulle komma igenom dem.
Väl framme i Fjärås och simhallen kunde jag vrida ur mina handskar.
Som ytterplagg hade jag goretex jacka och byxor, så under dem var jag torr ( om man inte räkna med svett) vilka är guld värd i regn och blåste, de håller verkligen mot de flesta oväder.
Det var också varmt ute ca 10 grader så jag blev aldrig kall.
Och jag skulle ju simma så jag blev ju bara blötare. Det jobbiga i ett sånt här läge är att ta på sig sina halvblöta kläder igen och cykla hem...
Men har man cykla någonstans måste man ju också cykla hem finns ju inte så många val.

Igår körde jag Herkules KM i duathlon. Löpningen var helt ok då vi sprang på asfalt samt elljusspår. Lite värre var det för mig på cyklingen då det var mtb och på sina partier rätt tekniskt. Så det blev många av och på cykeln samt löpning med cykel genom stora, djupa lerpölar och diken.
Har träningsvärk idag i bröstmusklerna. Måste ha något med mtb-cyklingen att göra. Antingen att jag höll krampaktigt i styret eller att jag sprang och drog cykeln där det var lite bökigt. Jag vet inte.
Hur som helst var jag ialla fall inte lerig i ansiktet när jag kom i mål, vilket man inte kan säga om martin som var helt grå/brun av all lera som sprutat upp från hans cykel när han cyklade. Jag däremot sprang där det var lera så det var bara min strumpor och skor som blev skitiga.
Jag är inte så bra eller van på att cykla obanat. Och blir inte bättre på det genom att bara cykla ett par gånger per år.
Tur att det är på asfalt jag ska cykla på i Florida:)
och hur kul är det när några som är ute och tränar kommer i fatt en i skogen och säger att man inte behöver flytta på sig och man kan ta det lugnt för att de bara är ute och tränar när man själv tävlar och tar i för fullt?!
Hur som helst var det bra att få en riktig genomkörare innan Florida, och det är kul att tävla!

Av Eva - 24 oktober 2008 22:53

Ironman 70.3 finalen i Florida närmar sig med stormsteg.
Imorgon är det två veckor till start. Och min form känns väldigt osäker.
Tyvärr har jag varit förkyld ett par dagar. I och för sig inte så konstigt då jag tycker många omkring hostar och nyser. Har vilat några dagar, och nu hoppas jag att jag är på gång igen.
Jobbigt att man ska bli så seg bara.
Imorgon ska jag köra Herkules KM i duathlon, 2,5 km löpning, 10 km mtb och 2,5 km löpning.
Hoppas jag kan få lite fart i/på kroppen utan att den protesterar.
Och på tisdag far jag till Clearwater Beach, Florida, och (förhoppningsvis) sol och värme, tillsammans med min mamma, pappa, syster och hennes sambo.
Jag längtar!

Av Eva - 15 oktober 2008 22:18

Idag har det varit typsikt höstväder, regn och åter regn. Lite avundsjuk på de som är på varmare breddgrader, men om knappt två veckor ska jag ju själv iväg. Så det är bara att gilla läget! Jag ska inte klaga.
Jag har iallafall varit ute och cyklat. När jag for iväg i morse var det torrt på vägarna och det regnade inte. Men det började att regna efter en stund sedan höll det i under hela turen.
Fast det blåste inte så mycket, och var inte så kallt och det var ju bra!

Ett tag var jag jätte less så jag stannade upp, satte ner bägge fötterna och beklagade mig, för mig själv.
Sedan hoppade jag upp på cykeln och fortsatte cykla. Och då gick det mycket bättre/lättare. När jag kom hem så bytte jag bara mina blöta strumpor mot ett par torra och sedan sprang jag en sväng.
Kändes bra.
Mötte totalt 15 stycken motorcykelpoliser, på en mindre väg. Lite lustigt, först kom ett gäng på 9 stycken, sedan kom det fler! och jag räknade dem allihopa. Lite kul måste man ju ha när man cyklar:)
Sedan mötte jag också en förvirrad jakthund, som sprang mitt på vägen.
Lite vilsen, tror att det var en älghund. Han hade en sändare runt halsen så jag hoppas hans ägare hittade honom. Han såg lite svettig ut. men viftade på svansen då jag pratade med honom. Blev först lite rädd att han skulle börja jaga mig men han bara viftade på svansen och lunkade vidare.
Såg väl inte ut som någon älg, som tur var. Har faktiskt blivit jagad av en älg en gång, men det var mitt eget fel då jag såg en älg när jag var ute och cyklade mtb på en stig i skogen. Ropade på den, och då kom den springade  rakt mot mig. Tog skydd bakom ett litet träd. Men älgen svängade av precis framför mig och sprang vidare. Sedan sprang/cyklade jag fort! Samtidigt som jag kollade bakåt för att se om älgen var bakom. Fast det var den så klart inte!

Men rädd blev jag.

Av Eva - 12 oktober 2008 18:16

Jag blev aldrig sjuk, så den extra vilodagen som jag tog i tisdags gjorde nog susen. Men man ska aldrig säga aldrig, blir kanske sjuk imorgon i stället. Kan man aldrig veta. Men just nu är jag iallafall frisk!
Träningen har gått bra och jag har fått äran att träna i regn, blåst och sol!
Har tränat allt, simning, löpning och cykel. Sen har jag styrketränat lite.
Så jag hoppas att jag kommer i form till Florida, är inte så länge kvar nu. Mindre än en månad.
Igår gick den största triathlontävlingen av alla av stapeln på Hawaii, nämligen Ironman Hawaii! Följde den lite innan det var dags att sova för oss i Sverige. Men jag hann kolla resultatet innan jag for och cyklade och simmade i morse. Verkar varit en blåsig dag men fin dag! Många bra prestationer och nya Champions korades. Bra jobbat allihopa! Grattis!