Alla inlägg den 3 december 2009

Av Eva - 3 december 2009 12:24

Idag har vi tävlat igen, för andra gången. Blev en betydligt tuffare och länge dag än vi, och de flesta av de andra laget trott från början.
Vi började men en inlines sträcka på 8 km. Martin mer eller mindre droh mig runt. Tog väl ungefär 4 km innan jag kunde hänga med med både armar och ben i hans tempo. Sedan kom löpningen som vi trodde skulle ta max 1,5 timmar, det tog ca 2,5 timmar. Började med att vi skulle ta oss fram i en flod, inte så kul för mig men Martin gillade det... sedan sprang/gick vi uppför ca 700 höjdmeter i djungel, sedan trodde vi att vi skulle fira oss ner, men vi skulle springa ner i djungeln lika långt. Samt att vi också sprang i en större flod. På vissa ställen fick jag sätta mig och åka på rumpan ner. Vi kom också från snitslarna två gånger men hittade rätt väg efter ett par minuter bägge gångerna.
Det blev några tårar fällda i forsen för där var det inte skoj.
Tillslut kom vi till den efterlängtade firningen bedför ett vattenfall.
I djungeln fanns det förrseten en massa blodiglar, både jag och Martin fick plocka bort en handfull var. Var också en massa taggiga buskar och grenar så man blev rejält randig och prickig av alla småsår.
När vi så kom till nästa växling, från löpning till cykling hade mitt bakhul exploderat i värmen. men det fantastiska funktinärerna hade fixa en ny cykel till mig som jag fick låna. Vilket var toppen!
Cyklingen var otroligt varm, och vi hade slut på vatten eftersom löpningen tog längre tid än beräknat, så det var en kämpig timme innan vi nådde växlingen till kajaken och även vätskestationen. Vi var tvunga att stanna någon minut extra för att kyla ner oss med vatten och dricka upp oss. Här växlade vi om det laget som ledde fram till växlingen men blev samtidigt passerade av ett annat lag.
Paddling gick bättre än väntat och vi tog oss i mål som lag nummer två! efter nästan 5 heta timmar.
I nuläget leder vi totalt med ca 3 minuter men det återstår fortfarande två tävlingsdagar så allt kan hända. Imorgon är det vilodag och vi måste se om vi kan fixa ett nytt däck till min cykel alternativt kanske jag kan låna samma cykel igen.

Efter målgången blev alla deltagare omplåstrade, tror alla hade haft minst en blodigel på sig, samt en massa små sår. Martin och två andra fick åka ambulans till sjukhuset, för att få motgiftspruta, eftersom de hade annorlunda bett/sår. Misstänka orm alt. skorpionbett. Efter sprutan fick Marin också genomgå en mindre "operation" då en gadd/pigg satt fast i hans ena knäveck som de ville ta bort. Och allt gick bra. De kom tillbaka från sjukhuset 5 minuter innan bussen gick tillbaka till hotellet och han mår nu prima!

Prisutdelningen:

 

Tv-intervju efter målgång. Hela tävlingen bevakas av ESPN  Star Sport och kommer att sändas i många länder världen över.

  

Ovido - Quiz & Flashcards