Alla inlägg under februari 2007

Av Eva - 28 februari 2007 16:14

..låg alldeles vid vägkanten idag när jag och Martin cyklade förbi. Vi skrek till, båda två. Den såg varken snäll eller ogiftig ut och vid första anblicken trodde vi båda att den levde men vi såg sen att den var död. Men vi stannade inte! Annars så flöt vår distans cykeltur på bra, vi fick stanna ett par gånger och justera mina nya klossar och pedaler. Vi cyklade förbi några riktigt fina stränder, och två höga ”sandberg”, ett var säkert, enligt Martin 100 höjdmeter högt. Annorlunda berg…Direkt efter cykelturen så sprang vi en sväng. På vägen hem stannade vi till vid Universitetet där några hade ett fruktstånd. Vi köpte två påsar med vardera 2 bananer, två päron och tre äpplen för 5 rand styck som är ungefär lika med 5 kronor/påsen. Frukt är billigt här, vilket jag tycker är bra eftersom jag älskar frukt. I eftermiddags var vi nere vid havet, då började Martin prata med en karl i triathlonvåtdräkt som var på väg ner och simma i havet. Han berättade att det inte fanns några farliga hajar vid stranden, kunde ev. finnas små nere vid botten. Men de farliga (vit-) hajarna simmar ca: 6-7 km rakt ut. Men vem vet kanske förvirrar sig någon vit haj sig en dag…. Jag kommer i alla fall inte att simma själv i havet. Jag är för feg.För övrigt var det inte lika hett idag trots att solen sken hela dagen. Jag hoppas att det kommer att vara en ”sval” dag när det är tävlingsdags.Ni undrar kanske varför jag alltid har sällskap under passen? Vi har hört från flera att tjejer inte ska träna själva här. Och är det så ska man ju inte utmana ödet, det är dumt när man kan följas åt.

Av Eva - 27 februari 2007 17:43

Idag har det varit jätte, jätte varmt. Vet inte vilken temperatur men i varmaste laget för min del. Efter gårdagens vilodag stod löp och cykelintervaller på schemat. Vi började med att springa 400 meters intervaller på Universitets bana på förmiddagen. Och det var varmt, men som tur var höll de på att vattna gräset på innerplanen så efter varje varv blev den en ”dusch” i vattenspridaren. När vi kom hem efter detta varma pass var jag helt slut. Jag stannade hemma när Martin åkte i väg till cykelaffären med min cykel som behövde ett nytt vevlager. Jag var helst slut. Låg inne och sov och läste. Kring fem tiden när Martin fixat klart hade jag fått tillbaka lite krafter och vi gav oss ut och cyklade intervaller. Och det var mycket svalare än i morse, men ändå tillräckligt varmt. Mellan två intervaller cyklade vi ”på” en apfamilj. Först såg vi en apa på vägen, och då stannade vi till. Det visade sig vara massor av stora och små apor vid sidan av vägen. Martin försökte locka på dem med bars, och de gick i alla fall nästan. De modigaste vågade nästa fram. Skoj!Direkt efter cyklingen bytte vi bara om och cyklade i väg till simhallen som också ligger på Universitets området, som vi bor granne med. Det var en 25-meters bassäng med fyra banor. Vi fick varsin bana så det var jätte bra.Det blev en sen middag och snart är det läggdags.

Av Eva - 26 februari 2007 17:45

Idag har vi haft vilodag, vilket kändes välbehövligt efter ett par dagars bra träning. Istället har vi varit iväg och fixat lite saker, handlat, kollat upp eventuella safarin, besökt ett köpcentrum, fixat cyklar m.m Nog så jobbigt som att träna, kändes det i alla fall som. Vi har varit hemma hela eftermiddagen och bara sovit, ätit och läst, härligt

Av Eva - 25 februari 2007 17:46

Idag har jag deltagit i mitt livs första simtävling. Det var 2 km havssimning, var nervös innan, både för vågor och hajar. Tydligen ska ingen ha blivit angripen av någon haj där vi simmade men någon ska ju alltid bli den första. Eller så är det bara något de säger, att ingen blivit angripen alltså. Hur som helst så såg jag ingen haj, Nästan inget annat heller för den delen eftersom när man väl kom i väg från stranden och alla vågor där, så rullade vågorna på så bra på havet att man knappt såg den som simmade precis framför en. Läskigt men otroligt bra träning för mig inför tävlingen. Som tur var fick jag en snabb lektion i ”hur man dyker över och under vågorna för att komma ut från stranden” av Jonas innan start annars vete katten om jag kommit iväg från stranden över huvudtaget. Då det var enligt mina mått, väldigt stora vågor som kom in mot stranden.Vad jag kom har jag ingen aning, men jag kom i mål och det kändes bra att ha gjort det! En annan läskig sak var att de igår drunknade en person på samma strand som simtävling gick på. Vi fick aldrig reda på om personen hittades. Det är inte kul att simma på ett lik eller få reda på att någon blivit ihjälbiten och uppäten av en haj på en strand man ska simma på dagen innan…Efter simningen for vi hem och åt, sedan cyklade vi 4 timmar och sprang sedan 50 minuter direkt efter. Nu är jag trött efter åter en varm dag i Sydafrika. Men jag tror att det är bra att vi kom så tidigt som vi gjorde hit. Förhoppningsvis kommer kroppen att vänja sig lite grann med värmen, och huden mot solen. Fast det är bara att försöka hålla sig inomhus och i skuggan när man inte tränar och alltid ha hög solskyddsfaktor.Just det, idag såg jag en rätt stor, säkert över en meter lång och ganska fet, grågrön ORM åla in på andra sidan vägen mot vad jag och Martin cyklade på. Hoppas inte att jag kommer cykla på någon, kanske blir tvärstopp? Vi har sett minst 5 mindre överkörda ormar, så det verkar vara gott om ormar här.Imorgon ska vi vila.

Av Eva - 24 februari 2007 17:47

VARMT!Idag har det varit jätte varmt! Vi började dagen med 2.30 löpning! Stannade efter ungefär halva passet och fyllde på vätska, och det behövdes verkligen, Hjälp vad det var varmt!!! Idag var det bästa partierna i motvinden där de var lite ”svalare”. Som tur var så var vi och simmade på eftermiddagen i en utomhuspool, som inte var så varm, så kroppen fick kylas ned en aning, härligt!

Av Eva - 23 februari 2007 17:48

Martin hade skruvat ihop m in cykel redan på torsdag så det var bara att hoppa på den och ge sig ut på Ironmanbanan. Både Martin och Jonas (vägvisaren) var med. Det blåste massor! Mot och medvind…. Efter ett varv ( 60 km) cyklade Martin hem för han hade massa annat att greja med, jag och Jonas tog ett varv till + en extra sväng. Totalt var vi bort över sex timmar. Effektiv cykeltid ca 5.45 Som tur var var de mestadels moln, men varmt. Solen kom fram på slutet av passet och det räckte för att jag nästan skulle bränna mig trots SF 30. Och trött blev jag! Märks att vi är i Afrika, idag såg jag en apa när vi cyklade, den satt på en väg som vi cyklade förbi.

Av Eva - 22 februari 2007 17:48

När vi landade idag i Port Elisabeth blev vi hämtade av Jonas och Alexa från tävlings organisationen och tur var väl att de var två blir aom hämtade oss efter som de var en massa packning och cyklar…Vi hade tänkt springa en kort sväng men det hann vi inte med eftersom det var simträning (trodde vi) halv sex på banan. Jag bestämde mig för att inte simma utan hålla vakt på stranden. Det visade sig vara en träningstävling med 140 deltagare. Efter alla kommit i mål var de snacks, utlottning av priser samt information om Ironman-tävlingen. De drog ut på tiden och vi var inte hemma förrän halv nio-nio och då var det nästan bara att äta och sova.

Av Eva - 20 februari 2007 17:30

Idag har jag först sprungit till jobbet, jobbat, sprungit hem, ätit, handlat semlor och nu ska jag försöka packa. Vi far imorgon. Har börjat att packa men nu känns det som om jag hela tiden skjuter upp fortsatt packning. Men nu måste jag ta tag idet. Ska och simma ikväll också och då vore det bra om jag nästa hade packat klart.Våra cyklar står fortfarande upp dvs de är inte nedpackade. Martin hade hoppats på att våra nya cyklar skulle hinna komma men verkar tyvärr inte så.Men de gamla är bra de också!!!Jag får se hur det blir med uppdateringar i Sydafrika. Vi har inget internet där vi ska bo men vi kommer säkert att besök internetcafén då och då.Ha de bra /Eva

Ovido - Quiz & Flashcards