Alla inlägg under augusti 2008

Av Eva - 30 augusti 2008 19:33

Idag har jag varit på triathlon i Skärhamn på ön Tjörn utanför Göteborg.
Det har varit ett underbart väder, strålande sol och lagom med vind.

Jag har aldrig varit i Skärhamn tidigare men det var verkligen ett fint samhälle alldeles vid havet.
Jag var med i korta motionsklassen som för dagen var 400 meter simning, 22km cykel och 5,3 km löpning.
Tävlingen gick väl skapligt, varken bra eller dåligt.
Resultatet vet jag inte då jag inte tyckte det var viktigt, seda gjorde det  inte sake bättre att löpsträckan blev lite rörig.Då några sprang 2*2,3 km och andra (jag) sprang ett långt varv på 5,3 km. Anledningen till denna "fövirrade" löpningen var att vi körde samtidigt som korta duathlonlklassen som bara skulle sprig 2,3 km.
Hur som helst var det en trevlig tävling, på en jätte fin plats, Skärhamn.
Sedan jag tävlat klart hann jag umgås med vänner och heja på alla som körde den långa klassen.
Så det har varit en trevlig dag och jag fick ett bra fart pass. Perfekt!

Imorgon blir det lite lätt träning, sedan vila  och jobb på måndag.
sedan får jag se hur kroppen känns, och efter det planerar jag träningen inför nästa söndags Powerman Duathlon World Championship.

Av Eva - 29 augusti 2008 19:20

Fredag idag igen. Tidengår verkligen super fort. Hinner knappt med.
På jobbet är det fullt upp så dagarna rusar iväg. Ska men sedan hinna med att träna så är dagen slut fort. Och de två vardagarna som jag inte jobbar som blir det också en del träning och fix.  
I veckan har jag börjat simma inomhus igen på allvar. Har varit iväg två gånger och det har inte gått speciellt bra  men det är ju ett tag innan någon viktig triathlontävling, som är Ironman 70.3-finalen i Florida i november.
Men först ska jag tävla imorgon, på Tjörn. En ny triathlontävling, där huvudklassen är en halv ironman. Men eftersom jag ska till Zofingen nästa helg och köra en lång duathlon (7,5-8 timmar) så nöjer jag mig med att köra korta motionsklassen, som är 400 meter simning, 20 km cykel och 5 km löpning. Det kommer att bli ett bra fartpass.
Kommer att hinna heja på de som köra huvudklassen också.
Det blir roligt!

Av Eva - 24 augusti 2008 21:18

Idag har jag kört triathlon-SM på olympisk distans det vill säga 1500 meter simning, 40 km cykel och 10 km löpning.
Morgonen började tidigt då vi, damer startade redan kl.8.00
Dagen till ära fick jag tillsammans med ett par andra utvalda damer en speciell färg på badmössan, lite pinsamtdå simningen är min absolut sämsta gren. Men vad gör man....
Hur som helst, simningen började med att jag såg hur en stor grupp tjejer bara simmade från mig. Hade inget att svara med. Fick plaska i min egenfart. Till slut såg jag ingen framför mig,tills två tjejer kom och simmade om mig... Men jag lyckades simma in till växlingen, växla och sedan bar det var på cyklingen.
Tävlings centrum var på Sjöhistoriksa museét, och cyklingen var i centrala Stockholm, och fast jag tävlade hann jag uppleva lite av Stockholm city, häftigt att cykla mitt i stan på avstängda gator.
Cyklingen gick bra och jag plockade in en del placeringar. Ut på löpningen låg jag sexa. Efter ca 4 kilometer på två tunga stela telefonstolpar till ben hade jag sprungit upp mig till en andra plats, som jag också höll in till mål. Vann gjorde våran egen suveräna triathlon-olympiker Lisa Nordén.
Jag får vara nöjd med min dag iallafall. En andra plats var det enda som var realistiskt. Då Lisa står i en klass för sig.
Och med tanke på rullåkningen, distansen ( då simningen är "lång" i förhållande mot cykeloch löpningen) och min dåliga simning, och tunga löpben så är jag mycket nöjd med min insats.
Dagen i Stockholm avslutades med ett nytt getingstick, denna gången i läppen. Men så går det när man delar äpple med en geting.
Nu gäller full träning ochfokusering på Powerman-VM i duathlon i Zofingen den 7/9.

På bilden är jag och Erik Strand (SM-guld) soom också kör på Aveló efter dagens lopp.

Av Eva - 22 augusti 2008 21:49

Ja det är mycket som snurrat runt i huvudet på mig de senaste veckorna angående tävlingar. Den tävling jag varit mest tveksam över är Stockholm Triathlon, i år även SM på olympisk distans.
Orsaken, drafting = rullåkning på cykeln. Kul tycker en del, inte kul tycker jag. Då cyklingen är en av mina två starka grenar inom triathlon, tillsammans med löpningen.
Men jag har bestämt mig för att köra i Stockholm, bära eller brista....
Eller så dramatiskt är det inte men det är många om och ifall, som ska vara på min sida för att jag skulle kunna ta en medalj.
Förra året var jag tvåa, efter OS-aktuella Lisa Nordén, men då var rullåkning förbjuden. Hade inte påverkat resultat framåt då Lisa är helt överlägsen på denna distans i Sverige, men eventuellt placeringar bakåt.
vi får se hur det går på söndag.

Uppladdningen har inte varit optimal då dagens träning fick lov att ställas in på grund av magproblem och huvudvärk. Jag mår bättre nu i kväll så jag hoppas att jag är helt återställd på söndagmorgon när tävlingen startar.
http://www.stockholmtriathlon.se/

Av Eva - 20 augusti 2008 17:15

I går kväll var det dags för Teds årliga aquathlon, i år Hällsnäs Internationell Aquathlon. 
Vi simmade 150 meter, sprang 1,5 km (2*750m) tre gånger efter varandra, så det blev en del byten.
Simningen var enkel, vi simmade 75 meter vände runt en boj och simmade tillbaka. Löpningen däremot var krokig, fram och tillbaka, upp och ner med ett antal vändpunkter på varje varv. Och med tanke på att vi sprang 6 varv så blev det en bra vändpunktsträning. Löpningen gick bra men simningen var ingen höjdare.

Första simningen gick bara dåligt, andra simningen fick en dålig start då jag lyckades få årets kallsup nästan direkt jag la mig i vattnet. så det var inte lätt att simma. Fick simma lite bröstsim för att få luft överhuvudtaget mellan hostattackerna.
Sedan förföljde kallsupen mig hela kvällen....Kände hur den nästan satt kvar eller iallafall resterna av hostandet.
Men jag kunde iallafall springa på bra. Andra varvet på det andra varvets löpning kändes riktigt lätt trots att jag sprang i badmössa. Vilket kanske inte var helt fel då det tyvärr regnade hela kvällen. Men detta var inget som stoppade varken de tävlande eller publiken som var hejade som aldrig förr.
Aquathlon är en rolig tävlingsform även om jag kanske inte är bra på simma så är det "kul" när blir från simmade och sedan får ta upp jakten på löpningen, och precis när man är i kapp igen så ska man hoppa i plurret och simma igen. Och där tappar jag tid igen på de duktiga simmarna.

En kul grej i går var att jag var uppe samtidigt som snabb simmande Torbjörn efter sista simningen, inget som skulle vara möjligt på en triathlontävling men när man får springa lite mellan simningarna så...
Kvällen avslutades med mumsig grillbuffé och prisutdelning (inomhus) i hällregn:)

Resultat:
Dam
Namn plac tid
eva nyström 1 27.06
Sofie Dovren 2 29.00
jenny kroon 3 29.56
christine wageborn 4 34.04
Lotta Königsson 5 34.38


Herr
Namn plac tid
Johan Lundin 1 24.21
Martin Flinta 2 25.33
Gary Larsson 3 25.42
Torbjörn Wollfram 4 27.28
Jörgen Sagvik 5 27.42



Av Eva - 16 augusti 2008 18:10

Har varit ute och cyklat halva dagen idag. Och det kändes riktigt bra. Roligt eftersom det inte alltid går lika lätt eller är lika kul att träna. Igår till exempel var jag också och cyklade men tänkte vända hem efter en halvtimme. Gjorde inte detta men det blev inte så bra pass som jag tänkt mig.
Idag däremot, en helt annan känsla. Slog till och med personlig rekord på min löprunda  som jag brukar springa efter jag cyklat (ibland).
Det kändes bra. Tänk vad dagsformen kan påverka ens prestation och framför allt känslan.
Nu åter står "bara" ett simpass idag.
Lite trögt har det varit att komma iväg men solen skiner och det är varmt så jag ska fara snart. Ska bara.... Eller har bara sett på OS.
Blir ett pass i den "vanliga" sjön med våtdräkt.

Av Eva - 14 augusti 2008 21:54

Igår var jag på en föreläsning inne i stan med mitt jobb.
Jag gillar inte att köra bil i stan så jag åkte spårvagn och fick vara med om en halvgalen spårvagnschaffis.
Strax innan en hållplats mitt inne i stan stannar vår vagn på grund av att vagnen som står på hållplatsen inte startar.
Vi står stilla ett par minuter och allt är frid och fröjd.
Tills några passagerare tycker att spårvagnsföraren kan öppna dörrarna. Men det finns tydligen någon regel som säger att de inte får öppna dörrarna om man inte står på en hållplats.
Folk börjar bli lätt irriterade och flera går fram och pratar med föraren som börjar prata i sin mikrofon till alla passagerare. "-Jag har också en tid att passa, jag vill inte heller sitta här. och fortsätter sedan -" och nu missade jag precis min egen buss" och sedan det "roligaste" -" om det är någon som vill får ni gärna komma och ta över får jkag slutade nämligen för 2 minuter sedan och min buss gick precis"
Får man säga så, jag blev nästan lite rädd. Hon verkade lite halv galen.
Det slutade iallafall med att hon körde fram en halvmeter så den första dörren stod inne på hållplatsen så alla kunde gå ut. Och alla verkade ha bråttom ut, kanske inte så konstigt med en sån förare.
Som tur var skulle jag byta spårvagn, och den andra föraren var betydligt gladare!

Nästa gång jag ska in till stan ska jag cykla!
Och imorgon blir det långpass på cyklingen, hoppas att det blåser lite mindre än idag då det blåst mycket.
Men springa tycker jag går nästan lika bra ialllafall. fast jag föredrar lite lätt vind om jag får välja.
 Så idag blev det två löppass och en kort utesimning ( i en sjö som hör och häpnad var lugn trots blåsten). 

.


Av Eva - 14 augusti 2008 08:59

Här kommer bilder från Herkules Stordåd:

Fotograf: F. Ivansson

Ovido - Quiz & Flashcards