Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Eva - 30 juli 2008 22:41

Nu ikväll har vi varit och simmat. Var nästan spegelblankt och riktigt varmt i vattnet. Simmade bara i en kort bent och armlös simdräkt, och ändå frös jag inte. Härligt! Kommer säkert att bli simning utan våtdräkt på Kalmar minitriathlon, som jag tänkt köra. Så det gäller att ha simmat lite utan våtdräkt innan.
Annars har jag sprungit, två gånger idag.
Nu ska jag packa ihop grejerna jag ska ha med till Kalmar.

Av Eva - 30 juli 2008 15:22

Jag läste på Aftonbladets nätupplaga om unga tjejer som inte gick till strande för att de var rädda att visa sig i bikini, eftersom de själva tycke att de var tjocka.
Skrämmande, men jag tror att det är många som undviker stranden på grund av dagens kroppsideal.
Jag har inte heller varit på stranden i år. Men inte för att jag tycker att jag är tjock men eftersom jag alltid (nästan) tränar ute så vill jag vara inne när jag inte tränar. Låter kanske konstigt men det känns som om jag får nog av solen när jag tränar.
Sen har jag kanske inte världens  jämnaste eller snyggaste solbränna heller.
Är rätt så bruna från mitten på låren(efter cykelbyxor och löpartights) och ner till fotlederna ( efter strumpor och skor). Och på armarna och axlarna till halva skulderbladet ungefär (efter cykeltröja och träningslinnen), sedan kan man säga att jag är nästan vit. Kanske inte så snyggt med bikni. Men vad ska man göra?
Det är inget jag inte skulle gå i bikini för.

Men förmodar att jag inte är ensammen om detta "problemen".
Som egentligen inte är ett problemen utan bara hur det är när man aldrig solar utan "bara" tränar.

Av Eva - 29 juli 2008 19:37

den underbara värmen gör att man svettas, dag som natt. Och jag tycker att nätterna är värst. Inatt när jag för tredje gången kl. 02.00 vaknade blöt i svett bestämde jag mig för att lägga mig i vår källare i ställe. Tog med mig kudde och täcke, rullade ut ett liggunderlag samt ett uppblåstbart liggunderlag i ett av rummen i källaren och somnade omedelbart. Blev aningen hårt, men jag sov betydligt bättre nere i våran svala källaren än i det varma sovrummet.
Idag har jag åter igen cyklar långt. Simmade först på morgonen, så jag kom inte ut förrän vid elva tiden. Men det visade sig bra då det var rätt många gråa moln på himlen. Det regnade några få droppar på mig, men vägarna var väldigt blöta på sina ställen ( det verkade ha regnat rejält innan jag kom) men jag klarade mig från regnet. Ibland ska man ha tur!
Som extra energi idag på cykelturen blev det hallon. Cyklade förbi och såg och kände lukten av ett jätte hallonsnår. Jag var bara tvungen att bromsa, och vända om och plocka och äta innan jag fortsatte cykla. Hallonen var supergoda. Önskar att jag hade ork att ge mig ut pch plocka lite, men det får bli en annan dag, kanske...
Brukar stanna och äta lite när jag springer också. Det enda negativa är att det ofta finns getingar och bin i hallonbuskarna. Blev stucken häromdagen när jag stannade och plockade när jag var ute och sprang.

Sedan kan man också få halsbränna...
Imorgon ska jag springa, och kanske simma.
Och på torsdag far vi till Kamlar.

Av Eva - 27 juli 2008 18:30

Var jag först nästan en hel vecka på mina föräldrars stuga utanför Arvidsjaur. Sedan bar det av till Sälen, där jag hejade fram Martin med flera som tävlade där i Svenska cupen i multisport ( vilken också var en etapp på fem-dagars i multispor toch orientering)).
Efter den tävlingen så bar det av till Mölndal. Där jag nu är efter nästan en månadpå "resande fot"!
Har inte hänt så mycket. Har precis kommit in i en bra träningsperiod efter en svacka. Till helgen är det Kalmar som gäller. Jag ska köra sprinten på fredagkväll och heja och langa dricka på Järnmannen på lördag.
Har en del att skriva om, bland annat om jätte gräshoppan som jag hittade i vårt sovrum. Som numera hoppas jag lever ut i gräset efter att Martin fångade in den och släppte ut den.
Hade inte varit kul att vakna mitt i natten med den i ansiktet.
Igår var jag ute och cyklade över sex timmar. Svettas nästan fortfarande efter den cykelturen.
Blev kanske lite svalare idag när jag testade min nya Point Zero simdräkt från Blue Seventy. Den har korta ben och inga ärmar så det är en sval simdräkt.

Men det räcker nu när det är varmt både på land och i vattnet.
Så varmt att jag, världens badkruka, tog mitt första dopp här om dagen.
Var så varm efter att ha simmat i våtdräkt att jag var tvungen att svalka ner mig med ett dopp i bara baddräkten. Och det händer inte varje sommar, så det är vekligen jätte varmt! Men jag klagar inte. Det är härligt.

Av Eva - 17 juli 2008 15:40

I måndags avslutades Tour de Romsdal med den fjärde och sista etappen, som var ett mtb-lopp över 52 km.
Typiskt nog så började de såklart regna 30 minuter innan start (se bilden).
Men turligt nog slutade det regna innan vi kom i mål.
Så till loppet. Det gick mest på grus och asfaltsvägar, och lite stig.
Jag började bra och var i ledning efter halva loppet. Men så kom jag till en korsning, utan varken funktionärer eller pilar, bara en konstig upphängd snitsel, och visste inte vilken väg jag skulle välja. Och såklart valde jag fel väg. Cyklade in på fel väg 1-1,5 minut innan jag vände. Och när jag var ute på banan igen var jag arg, uppgiven och ett par minuter efter ledarinnan.
Men jag tog mig i mål, det var inte skoj och i den sista tekniska nedförsbacken hade jag helt tappat motivationen och ville bara sätta mig ner och gråta. Vilket jag också gjorde när jag kom i mål. Var trött, arg och besviken på mig själv att jag cyklat fel. Så jag var tvungen att skälla på Martin och sedan bara sitta för mig själv ett par minuter innan jag kunde börja prata med de andra om loppet. Kom fyra i mål ( men delad förstaplats iallafall, läs mer nedan) på denna tävling men tvåa totalt i Tour de Romsdal, vilket inte alls är dåligt med tanke på att all cykling var mtb, på grus, stig och asfalt. Av erfarenhet vet jag att jag är betydligt bättre på att cykla landsväg.
Så jag får vara nöjd med mina lopp och slutresultatet, en andra plats.
Åter till måndags tävling. Efter dusch och omklädning ar det dags för prisutdelning och då kom dagens överraskning.
Eftersom arrangörerna snitslat dålig där jag cyklade fel och jag ledde där, så ansåg juryn att jag skulle få dela första platsen på tävlingen med tjejen som vann. Vilket jag blev väldigt överraskad över(jag hade inte lämnat in någon protest eller klagat för arrangörerna, men kanske såg de hur arg och besviken jag var vid målgången). Detta skulle aldrig hänt i Sverige. Men eftersom de ansåg att det inte var mitt fel att jag cyklade fel och ingen egentligen visste hur det skulle gått om jag cyklat rätt så tyckte de att det var det mest rättvista.
Jag var mest förvånad och tjejen som vann, Frid, som också vann Touren totalt tyckte att det var helt ok att vi delade första platsen.
Och så blev det!

Av Eva - 13 juli 2008 20:29

..av fyra dagar ær jag i sammanlagd ledning. Jag vann dagens Midsund triathlon. Det var tufft uppfør, och jag låg tvåa på toppen på ca 550 meter øver havet. Sprang sedan om forsta dam, Unni Ødegard, ner till væxlingen till cyklingen. Dærefter drygade jag ut min ledning till mål. Jag vann med ca 4 minuter. Sista stræckan var simning 200 meter. Jag tyckte det læt lite løjligt innan jag sjælv låg i det iskalla vattnet och næstan hyperventilerade. Førsøkte mig på att ceawla men klarade bara 20 meter, innan jag var tvungen att børja brøstsimma. Kunde inte ha huvudet i vattnet så kallt var det. Enligt tævlingen var det mellan 10-15 grader:)
Imorgon ær det sista dagen och det ær ænnu ett mtb-lopp.
Førhoppningsvis mindre tekniskt æn førra då jag blev slagen av den sammanlagda tvåan..
Så det blir en spænnande och jobbigt morgondag.
Loppet ær 51 km långt och vi ska upp och (tyværr också) ner øver 800 højdmeter.

Av Eva - 12 juli 2008 16:35

Tour de Romsdal børjade i går med Norges brantase motbakkeløp. Och det var brant och jobbigt. Inte min grej, eller rættare sagt jag har inte træant på denna typ ab tævling øverhuvudtaget. Men kæmpade mig upp, trots att jag ibland var tveksam om jag øverhuvudtaget skulle komma upp.
Placering vet jag inte med iallafall topp 8 tror jag. Hade verkligen behøvt haft ett par sådana hær tævlingar i bena och hjærtat innan denna....
Idag var det så dags før Tour de Romsdal nya tævling. Ett mtb lopp øver 45 km och 1100 højdmeter. Det var ca 450 startande. Och på något sætt lyckades jag komma trea i damklassen. Fråga mig inte hur. Det var verkligen inte min typ av tævling. Stora delar var på grusvægar men en del var fulla med grus och det gillar jag inte. Sedan var det lite stig och på ett stælle æven ostigat øver en myr. Tappade massa tid nedfør och på de tekniska parierna, men som "tur var" før mig så var den också en hel del uppfør. Dær jag cyklade bra och sækert tog in lite tid.
Kændes ibland som jag cyklade med livet som insats. Har aldrig cyklade så fort och brant i en stenig nedførsbacke førr. Men nær jag var mitt i den hade jag inget val. Hade jag børjat bromsa då hade jag verkligen flygit øver styret. Så jag ær glad att jag kom i mål!
Ramlade en gång, i græs, så det gick bra.
Imorgon fortsætter touren med en triathlon. Børjar med løpning, upp och ner. Sedan mtb-cykling upp och ner, och avslutas sedan med 200 meter simning. Låter som den cyklingen ska vara med på bara grus och safltsvægar æn idag. Jag hoppas verkligen det. Hoppas också att min kropp vill springa fortare uppfør æn igår.
Håll gærna tummarna!

Av Eva - 8 juli 2008 21:25

Här kommer lite mer information om tävlingen, som består av fyra individuella tävlingar som efter sista dagen räknas ihop, till ett sammanlagt slutresultat,  precis som världscupen i bland annat längdskidor.

Nesaksla Rett Opp, första tävlingen, som är Norges brantaste motbakkelöp.
En höjdskillnad på 688 meter med snittlutning på 34,4 % på 2000 meter.

Molde Challenge, andra tävlingen som är ett mtb-lopp på 41 km, och 1000 höjdmeter.
Midsund Triathlon, tredje dagen och tredje tävlingen, är en triathlon som börjar med 7 km löpning i terräng, 22 km mtb, och avslutas med 200 meter simning över Midsundbukta.
Fraenarittet, fjärde och sista tävlingen, är också ett mtb-lopp över 52 km och 810 höjdmeter.

Detta kommer att bli fyra tuffa och förhoppningsvis roliga dagar i Norge.
Läs mer och följ tävlingarna på www.tourderomsdal.no

Imorgon far vi till Arvidsjaur och på torsdagmorgon vidare mot Molde, Norge.