Av Eva - 20 september 2009 09:59

Idag började tävlingen på riktigt med en prolog kallad day 0.

Start och mål nere i staden Wulong, en timmes bussfärd, nedför, från vårat hotell.

Vi var nere i stan igårkväll också då för invigning. Det var igårkväll också våra förutsättningar ändrades då både Martinoch Clas började må dåligt och bägge kräktes under natten. Clas och Andreas fixade kinesisk magkur på örter mitt i natten och vi kunde start idag, vilket kändes rätt långt borta kring kl. 02.00 inatt när bägge killarna hade kräkits.

Men vi stod iallafall på startlinjen med 25 andra lag. Prologen började med en löpning på ca 3 km, runt i stan. Jag var snoddad till Andreas redan innan startskott hade gått så jag fick ett bra häng, tack Andreas. Martin och Clas gjorde en bra löpning med tanke på deras magar, och vi kom in till cykelväxlingen som tredje lag.

Direkt ut på cyklingen tog jag Andreas dragsnodd, och var snoddad fram till nästa växlingen efter ca 7-8 minuter intensivt cyklande. Vi kom nästan direkt i kapp de två första lagen som fått en liten lucka på oss efter löpningen. Sedan följdes vi tre lagen åt till tredje och sista växlingen. Här tappade vi lite tid då vi valt at ta på oss våra flytvästar här medan de andra två tättlagen valt att springa och cykla med sina. Väl ute på den strömma floden såg vi de två andra lagen framför oss. Floden är mycket ström och svår läst så vi försökte se och följa de framför. Och det gick hyffsat till ungefär halva paddlingen då flera andra lag, som låg nära efter cyklingen, kom i kapp oss och det blir lite trångt och hips, vips så är vi ute i en hemsk virvel. Vi faller alla som käglor, jag faller inåt i båten, men Martin ramlar utåt och håller på att ramla ur med lyckas hålla sig med hjälp av en benkrok med clas. Vi snurrar runt runt i virveln och kommer inte ur på ett par, tre minuter, väl ute märker vi att hela gummikanadensaren är mer eller mindre fylld med vatten. Vilket gör den mycket svår styrd. Här tappar vi mycket tid.

Inte alls kul men vi kämpar oss i land, efter många om och men, och springer sedan in i mål på en sextonde plats.

Mer att läsa om tävlingen och förhoppningsvis ska även resultat finns på: www.sleepmonsters.com

Imorgon är en ny, lång dag,beräknad till 6 timmar, och nu håller vi tummarna att Martin och Clas repar sig  och att jag och Andreas håller oss friska, nu vet vi iallafall att vi kan springa och cykla fort!

Av Eva - 17 september 2009 16:10

Nu är vi på plats på race hotellet ca 1000 höjmeter ovanför staden Wulong, någonstans i Kina.
Jag och Martin har varit i Kina sedan i måndags. Måndag och tisdag tillbringade vi ett ett disigt Peking. Vi hann med en hel del, bland annat var vi på kinesiska muren, den förbjudan staden, såg pandor på Zoo med mera. Var två rätt intensiva dagar. Igår blev det åter en resdag, först ett par timmars flygresa och sedan lika många timmar i en bil men den chaffis som körde alldeles för fort...
Men nu är vi iallafall framme, med alla grejer. Cyklarna är ihop skruvade och ska testas imorgon. Idag har vi varit ute och sprungit en timme runt omkring hotellet.
På lördag är det infomöte om tävlingen och invigning och sedan på söndag börjar tävlingen.

Av Eva - 12 september 2009 23:00

Imorgon bär det av till Kina och Wulong Mountain Quest. Det är en multisport tävling för fyrmanna lag, med fyra dags etapper. Den första dagen är dock en prolog på 1-2 timmar. Sedan blir det 3 längre dagsetapper på 6-9 timmar.

För ett år trodde jag aldrig att jag skulle tävla i multisport igen, men man ska aldrig säga aldrig.

Tror jag tävlade senast i multisport 2006 då jag vann Åre Extreme Challenge sista gången( har vunnit den tävlingen tre gånger). Har faktiskt också haft banrekord där tills i år. Var en finska, Elina som slog det, hon ska förövrigt också vara med i Kina men vi ska inte tävla i samma lag. Men jag tror ialllafall att jag fortfarande är snabbast svenska på den banan, än så länge. Alltid något. Men man kan inte leva på gamla meriter :)

En sak som jag vet att jag är mycket bättre form både på cykel och framför allt i löpning än jag var 2006. Paddlingen vet jag inte, svårt att säga. Har ju inte paddalt så mycket alls de senaste åren. Fast de två senaste månaderna har jag paddlat desto mer!

Och idag slog jag mig själv med häpnad. Under min tid som multisportare paddlade jag alltid relativt stabila och långsamma kajaker. Hade inte ro eller tid att träna upp mig på en rank kajak. Men nu när jag börjat paddlat igen har jag lånat Martins XOR, en snabb men för mig rank kajak. För att jag överhuvudtaget skulle våga börja paddla med den så köpte Martin "stödhjul" åt mig. Och med dem har jag paddlat mycket utan att ens vara nära på att välta.

Så igår testade jag en mycket kort sväng att paddla utan dessa sk stödhjul. Och jag gick inte runt och det kändes rätt stabilt. Så i morse när jag vakande och sjön var alldeles spegelblank, så bestämde jag mig för att chansa och paddal ett helt pass utan stödhjul. Sagt och gjort, med flytvästen väl åtspänd så paddlade jag i en och en halv timme, längst med land utan att välta! Skrattande Jippi!

Helt obegripligt! Jag är helnöjd! Men detta betyder inte att jag inte kommer att välta någon gång i framtiden. Kanske gör jag detredan imorgon, vem vet. Peppar, peppar, ta i trä.

Fast nu vet jag att jag iallafall kan paddla en XOR på lugnt vatten och det är steg ett! Och ett väldigt stort steg för mig i min "paddelkarriär"!

Tillbaka till tävlingen i Kina.

Jag ska tävla tillsammans med Martin, Clas Björling och Andreas Svanebo. Blir väldigt spännande och med all säkerthet både tufft och jobbigt, många höjmetrar som ska tas både uppför och nedför löpandes och cyklandes. Sedan ska vi paddla en hel del och så blir det grottkrypning och någon firning också. Jag vet att killarna har laddat med dragsnoddar så de kan dra mig både på mtb-cyklingen och löpningen.

Så jag hoppas verkligen att ni håller era båda tummar för mig och mitt lag.

Jag hoppa sockså att vi kommer att ha tillgång till internet så jag kan uppdatera bloggen på plats i Kina.

Vet inte om man kan följa tävlingen på nätet med isåfall borde man kunna göra det på

som är tävlingens hemsida.

DNS

Av Eva - 6 september 2009 09:26

Blev inget duathlon-SM för mig i år då jag blivit förkyld. Trist, men inte så mycket att göra åt. Även om jag försökt med vitlök, gurgelvatten, vitaminer m.m
Istället var vi där och tittade och hejade. Var också trevlig även om jag helst hade varit med och tävlat själv.
Idag är det en spännande dag vid datorna. Följer Ö till Ö, där Martin tävlar tillsammans med Jonas Colting. De ska ta sig från Sandhamn till Utö, I stockholms skärgård, springades, simmandes och cyklandes. Är en massa lag och många som jag känner som är med så det blir spännande.
Sedan är det Ironman 70.3 i Monaco, som jag också följer. Där är Stefan, Chrisse, Sanna, B-I, Jonas med som jag håller tummarna för.
Och så går även Powerman VM i duathlon i Zofingen idag. Jag har varit med där själv två gånger så det blir också kul att se hur det går där.
Oj höll på att glömma vad som händer precis utanför vårat fönster, nämligen rodd-SM (se bild från våran balkong). Så idag kanske det blir en solstol på balkongen och en massa rodd!

Av Eva - 2 september 2009 15:15

Igår eftermiddag/kväll var jag och Martin ute och paddlade K2 (dubbelkajak) efter jobbet. Och det blåste, och blåste. Vi paddlade i havet. Alla som var ute på havet utanför Göteborg i går hoppas jag håller med, om att blåste rätt friska vindar....
Började direkt när vi steg ut bilen. Det ven i alla master på segelbåtarna som låg i hamnen.Lät som direkt ur en spökfilm. Och väl utanför hamnen började vågorna att bölja för att sedan bara bli större och större.
Störst var de längst bort :) Vi paddlade runt en stor ö, och trodde att de skulle vara läsida bara vi kom runt udden, jo hoppsan, där var vågorna nästan högre än oss där vi satt i våran kajak. Inte alls kul enligt mig. Martin tyckte inte alls det var läskigt, utan bara kul?!
Men det gick bra och var egentligen aldrig någon fara, vi satt ju i en mindra pråm och paddlade, var bara jag som trodde det när vi var mitt ute bland vågorna.

Vi kom i hamn nästan exakt tre timmar efter start så det blev ett bra efter jobbet pass.
Ska tilläggas att när vi gick i land kom även några tävlingsseglare i land, och de pratade också om vinden och de stora vågor... Så det var inte bara jag som tyckte att det var i det blåsigaste laget.
Annars flyter träningen på bra. På lördag är det duathlon-SM som står på programmet. Får se hur det går.

Av Eva - 25 augusti 2009 22:20

Ikväll var det tävlings dags igen! En av årets höjdpunkter, Teds aquathlon tävling. Tror det är tredje året jag med.
Man börjar med att simma 150 meter sedan var det löpning 1,5km och detta göra man tre varv. Allt inom Hällsnäs området. Löpningen är en 750 meter lång kringelikrokbana med inte mindre än fem vändpunkter per varv, och eftersom vi sprang två varv för att få ihop 1,5 km så blev den en hel massa vändpunkter, men kul var det!
Efter tävlingen serverades jätte god mat, precis som förra året.
hoppas på en repris nästa år igen!

Av Eva - 25 augusti 2009 07:46

I söndags körde jag Mazda Stockholm triathlon, med start, mål och växlingar vid Sjöhistoriska museét.
Vi simmade 1500 meter i Riddarfjärden, cyklade 40 km i Stockholms city ( 2varv på en vändpunkts bana) och sedan sprang vi 10 km ( 4*2,5km) på Gärdet.

Loppet i sig var väl ingen höjdare för mig.
Simningen gick bättre än förra året, vara ”bara” mindre än 4 minuter efter tätgruppen. Vilket för dagen visade sig vara för mycket.
Under cyklingen var draftning tillåten, det vill säga att man får ligga på rulle på varandra. På långa tävlingar och även ibland på kortare lopp är detta inte tillåtet och då måste man ha minst 10 meter fram till nästa cyklist, vilket jag tycker är bättre.
Hur som helst så gick cykling helt ok. Tog in lite tid på täten. Cyklade själv nästan hela tiden, hann i kapp en grupp på tre tjejer som ”hängde på” mig de sista kilometrarna till växling.
Löpningen kändes okej även om det aldrig kändes riktigt lätt som de gjort tidigare denna säsong. Kom till slut in på en tredje plats. Det var en finska som vann och en svensk tjej, Annie som kom tvåa.
Detta var även svenska mästerskapen på olympisk distans och eftersom jag var andra svenska i mål blev jag också silvermedaljör på SM.
Detta var min tredje SM-medalj för i år!

Av Eva - 16 augusti 2009 23:23

Idag var det tävlings dags igen.
Jag och Martin stannade kvar i Stockholm igår efter Eskilstuna tävling för att idag vara med på Lidingö triathlon, 750 meter siming, 20 km mtb-cykling och 5 km terränglöpning.
Det har blåst hela dagen idag och det betydde att det gick stora vågot under ismingen. De första 10o metrarna var panikartade. Tänkte ett tag att jag skulle ge upp, men kom snart in i mitt eget tempo och vevade på. Var fösta dam upp ur vattnet!
Sedan cyklade vi 2 varv på en 10 km bana ute på Lidingö. Banan var jätte fin och gick mestadels på stora och lite mindre stigar. JAg behöll min ledning efter cyklingen och kunde springa i mitt eget tempo och ändå vinna!

Löpningen var blandat med stig, gräs och nästan helt obanat ( men så klart uppsntislat).
Bilden är tagen när jag har ca 100 meter kvar till målet!